Jóga fajtákról és célkitüzésekről. Kundalini jóga. Agni jóga.

A jóga ( szanszkrit judzs) jelentése: összeköt, egyesít, igába fog. Az egyéni lélek (átman) és az univerzális lélek (paramátman) egyesítésére utal, de vonatkoztatható a test, a tudat és a lélek egyesítésére.

A jóga fő változatai, a Purânákban az ősi indiai szent könyvekben le vannak írva. Ezekről a jógákról részletesen írt indiai filozófus Swami Vivekananda (megjelent 1914 - 1915 években).

  • Karma jóga - az önzetlen és aktív munka jógája.

  • Jnana jóga (dzsnyána jóga) - a tudás, a józan ítélőképesség és a bölcsesség jógája.

  • Bhakti jóga - az imádat és az odaadás jógája.

  • Raja jóga (rádzsa jóga – a királyi jóga) a koncentráció és a szelem fejlődése útja.

  • Hatha jóga napi ha és a holdi tha légzés egyesítése, a test tökéletességének jógája, a légzés és az izmok gyakorlása, ugyan az, mint a ashtanga vinyásza nevű jóga csak a nyugati országokban. Ez fizikai és légző gyakorlatok rendszere, amely nem állítja maga elé magasabb célt, és kizárólag csak a testmozgásra irányul, és nem a spirituális fejlődésre. A fizikai és főleg légzőgyakorlatok megzavarhatják az idegrendszer harmonikus működését, és károsíthatják a psziché. Mechanikai gyakorlatokkal a spiritualitás nem érhető el. Ráadásul erőszakos gyakorlás nagyon káros

  •           agni-jóga az abszolut tökéletesség, villágosság és a tűz jógája. Részletek később.

Léteznek egyéb jógaváltozatok is, úgymint kundalini-jóga, laja jóga, mantra jóga, Iyengar jóga, krija jóga, integrál jóga, nitja jóga, maha jóga, purna jóga, anahata jóga, tantra jóga, tibeti jóga stb.

Karma jóga aktív cselekvés útja. A helyes tevékenység abban rejlik, hogy a munka csak a munka kedvéért van, és nem a jutalomért, nem érdekel a munkagyümölcse, mert csak a tapasztalat, az erősségek és a képességek felfedezése a cél. Ez a jóga követői nem törődnek a siker- vagy kudarccal, hanem igyekeznek minél jobban végezni a feladatukat, a legnagyobb erőfeszítéssel és energiával. Út felszabadításhoz a róssz karmától. Ezzel megszabadítja at embert a karmikus tartozásoktól és az újraszületésektől.
Jnana jóga az út a tudáshoz, a megismeréshez, és a bölcsességhez. A tudatlanság sötétség, és minden illúzió, önzés, és kötődés az alsó egóhoz és a materiális világhoz köt minket. A Jnana jóga célja megszabadítani minket a tudatlanság. Jnana jóga folyamatos gyakorolása során az ember megtanulja különbséget tenni a valódi és a hamis között, és arra törekszik majd, hogy fölé emelkedjen a relatív és feltételes fölé, és felismerje az abszolút, változatlan, örök igazságot. Ugyan az mint a gnózis - felismerés, tudáson keresztül. Felszabadítás tudás segítségével. Felszabadít félelemtől a halált előtt, mert megérteti, hogy az emberi szelem halhatatlan. "Én" nem vagyok test - én vagyok "athma". Arra tanít, hogy változtassuk a világot, nem fussuk el elöle.
Bhakti jóga a szeretet útja. A "bhakti" azt jelenti: "áhítatos istentisztelet, odaadás" Bhakti jóga egy olyan módszer, amely segítségével elérhető kommunikáció a Legfelsőbb Lélekkel, érzelmi kötödést az Istenhez. Előidízhet undort az emberektól ott, ahol szellemileg fejletlen emberek gyakoróljak, mert nem értik a lélek fejlődését, és nem fogadják el azt, hogy mindenki más és más fejlődési szinten tart.
Raja jóga a szellemi fejlődés útjára, a szellem, a koncentráció és meditáció útján, azaz az elme koncentrációja és elmélkedés a magasztos témákon. Raja jóga leírja módszereket és folyamatokat, amelyek segítségével kifejleszthető koncentráció és akaraterő. Az a feladata, hogy megtanítsa az embert a teljes uralomra az elme felett. Rama Krishna az állapítoja. 8 lépcsöfökból áll.

A fenti négy jógát gyakorolják Indiában több ezer éve, ezek már elvesztettek értelműket a mi időnkben, elavultak, mert követnek egy bizonyos életminőséget, ezzel elzárva az embert a valóságtól. Napjainkban szükség van olyan rendszerre, amely átfogóan összefoglalna az élet minden területét.
Hatha jóga - egy olyan komplex fizikai és légző-gyakorlatok rendszere, amely nem követ semmilyen magasabb célt, és kizárólag csak a testmozgásra koncentrál, nem felel meg a  "jóga" szó jelentésének. A célja az, hogy az ember egészségesebb legyen. Gyakran az  ellenkező eredményt idéz -  megzavarja az idegrendszer harmonikus működését, és károsíthatja a pszichét. A gyakorlatok fokozzak a vérkeringést az agyban, ezzel serkentve az ideg plexus működését.

Aszana hatha jógában - testtartásások, 32 póz a legismert, koncentráció és meditáció gyakorlásához. Aszana alkalmazása és tudatos légzés ad lehetőséget megszerezni okkult képességeket. Ezeket lehet elérni légzőgyakorlátok nélkül, tiszta erkölcsi életkivitel folyamán. Viszont hatha jógában a megszerzett képességek meghalnak az emberi testtel együtt. A lelki fejlődésnek a közvetkzeményei összeadódnak és a következő életekben tovább fejlődnek.

A pránajáma (légzőgyakorlatok) sem tudnak előidézni a spirituális fejlődést, mert csak az ember fizikai valóval foglalkozik, és nem tudja átalakítani a belső embert, ami minden igaz tanításnak a célja. A szellemisség, a spiritualitás nem érhető el semmilyen mechanikai gyakorlatokkal, csak a pszichikai egyensúly vesztéséhez vezet. Nem csak hatha jógának a része, hanem a Raja jógának is.

Mi csak két fajta jógával foglalkozunk:

a kundalini jóga és

az agni jógával.

Az agni jóga úgy lett ismert Magyarországon, mint a hatha jóga, amikor testgyakorlatokat végeznek 35-40 fokos melegben.

Valójában mi az a "Agni jóga"?

"Agni" szanszkrul "tűz", így agni jóga – tűz joga, az út a világosság ösvényén, mely útmutatást nyújt azoknak, akik felismerték a tanítás időszerűségét. A jelen idők különböznek az erkölcstelenséggel - így az Agni jóga elsődleges célja, helyreállítani az erkölcsi elveket. Azért az Agni jóga tanítást neveznek még az Élet etika tanításnak. Az Agni jóga megjegyzi, hogy a Szent Etika manapság átváltozott ostoba etiketté.
Agni jóga - egy olyan rendszer, amely erkölcsi önfejlesztésre irányul, Az elsődleges célja, megtanítani az embert alárendelni magát a természet erkölcsi és fizikai törvényeknek. A

végeredmény – az erkölcsi és lelki tökéletesség.
Agni jóga tanít, hogy minden embernek összpontosítani kell a belső erkölcsi önfejlesztésén az Új Korszak átmenetéhez, megformálni magából az új tűz embert, megváltoztatni belső gondolkodását, megtanulni uralni új tűz energiákat és  Mahatm tanítványa válni.

Mi a különbség és a hasonlóság az Agni jóga és az ősi indiai jógak között?

Sok hasonlóság van a Karma jógával, mivel ő tanít együttműködni a föld elemekkel, Agni jógy a tűz elemmel. Azonban az Agni jóga gyakorlói megtanulják összhangban élni a távoli világok tudatosságával, és a különbség nyilvánvalóvá válik.
Jnana jóga, Bhakti jóga, Raja Yoga - védik az embert a valóságtól, és ezért nem járulnak hozzá a lélek evolúciójához. Ez a három jóga elszakítja az embert a valódi élettől, ellentétben Agni jógával, amely azt tanítja, hogy a hétköznapi életben kell elérni a szellemi fejlődést. Ez tükrözi, hogy az Agni jóga mennyire hasznosabb a mesterségesen idézett emelkedéstől a valóság fölött.

Agni jóga magába foglalja az összes tapasztalatot a korábbi jógiktól, kiemelve belőle a legjobbat, és a legalkalmasabbat a jövőben, mert magasztalja és összehangolja a lényeget - a munkát, a bölcsességet, a szeretet, az akaratot egy egészbe. Az Agni jóga minden jóga szintézise, mert közeledik az Új Korszak, amelyben az Agni Tűz, amely különböző arányban van minden jógában oly annyira behatol a bolygónk légkörbe, hogy minden jóga beleolvad a tűz szintézisbe. Erről szólnak minden régi, de a titkos tanításokat. Hasznos tanítás nem az újdonság kedvéért adódik, hanem az új tisztességes élet alakulásához.

 Agni jóga teljes mértékben megfelel a tudomány új kihívásainak, rávilágít az elemek és a finom energiák tanulmányozására. Ami a közelmúltban úgy neveztek az koncentráció és az akarat tudományának, az Agni jóga teljes rendszert mutat a körülöttünk lévő energiák elsajátításáról és működtetésére. A tudat bővítése révén a modern életkörülmények között, ez a szintetikus jóga épít a fényes jövő az emberiségnek. Azt mondja, ne kerüljetek az életet, fejlesszetek képességeiteket, értsetek a pszichikus energia hatalmas jelentőségét - az emberi elme és a tudat a legnagyobb cselekvők tényezőjét.